Attack on Titan Seizoen 3 Aflevering 20 Review: That Day

Dit Aanval op Titan recensie bevat spoilers.

Aanval op Titan Seizoen 3 Aflevering 20

'Waarom? Omdat het leuk is…'

Aanval op Titan is een buitengewoon fantastische serie met mensenetende monsters, ondoorgrondelijke speciale vaardigheden en absoluut oogverblindende wapens. Het is een serie die altijd neerkomt op de mensen, niet de monsters, maar het bestaat nog steeds in deze verhoogde kijk op de realiteit.

Aanval op Titan bevat bizarre sci-fi-verhaallijnen, maar de nieuwe informatie dat dit allemaal begon over ingebakken racisme, een oorlog om olie en een recyclage van macht tussen strijdende krachten is zeker een realiteitsniveau waarvan ik niet had verwacht dat het in de serie zou komen . Tegelijkertijd voelt het ook vreemd gepast om een ​​zwaar gestileerde anime-wereldreis te zien over dezelfde conflicten die ons land in de echte wereld hebben geteisterd en worstelen met problemen die in de moderne tijd nog steeds diep aanwezig zijn.

'The Basement', de vorige aflevering van de serie , bewaart de grote onthullingen voor zijn laatste act, maar dit is gemakkelijk een van de dichtste - zo niet - de dichtste— Aanval op Titan daten. Vrijwel elke regel uit Grisha's notitieboekjes is pure expositie en een gloeiende blik in zijn verleden vanuit wat aanvoelt als een hele andere wereld. 'That Day' gooit zo ontzettend veel op het publiek. Het voelt praktisch als de piloot voor een prequel-spin-off-serie.

Grisha's verhaal begint met hem en zijn zus, Fay, die opgroeien in een plaats genaamd Liberio. Er is een intens klassensysteem waar de inwoners van Liberio armbanden en andere tekenen van identificatie moeten dragen omdat ze in een soort interneringskamp wonen. Burgers lijken ook niet in staat te zijn om de muren van hun gemeenschap te verlaten, een regel die Grisha en Fay nalaten als ze worden meegesleurd in de majesteit van een voorbijgaande luchtballon. Dit werd geplaagd aan het einde van de vorige aflevering, maar dat gevoel van verwondering dat aanwezig was, woekert al snel voort in bittere angst. Niet lang nadat Grisha en zijn zus buiten de grenzen van Liberio zijn, worden ze aangehouden door twee Marleyaanse soldaten. Wat volgt is echt verontrustend materiaal en een grimmige herinnering aan de wrede realiteit van oorlog.

Op het moment dat deze soldaten de controle overnemen, sluipt er een ongemakkelijk gevoel van angst naar binnen. Je weet dat er problemen in het verschiet liggen. Grisha doorstaat een simpel pak slaag, maar Fay wordt meegenomen en deze soldaten blijven het vertrouwen van deze kinderen manipuleren. Het is een slopende buik wanneer Fay's verminkte lijk later opduikt, maar wat misschien nog erger is, is hoe de soldaten zelfvoldaan elke verantwoordelijkheid ontkennen. Ze kunnen zich vol vertrouwen verschuilen achter de machtsdynamiek waartoe de politiek en de geschiedenis tussen Eldia en Marley hebben geleid, maar Grisha is te jong om daar nog iets van te begrijpen. Plots krijgt hij een harde les in de realiteit als hij... weet de soldaten liegen tegen hem en komen ermee weg, maar hij moet ook toekijken hoe zijn vader naar deze mannen kruipt en eigenlijk accepteren dat dit Fay's schuld was dat hij daar in de eerste plaats was.

De dood van Fay en de manier waarop Grisha in dit alles wordt gegooid, zet Grisha's vader ertoe aan hem een ​​geschiedenisles te geven over de oorsprong van alles , de vete tussen de Eldians en Marleyans, en de overlevering van de Titans. Dit alles begint bijna 2000 jaar geleden wanneer Ymir Fritz, de voorouder van de Eldians, bezwijkt voor verleiding en een vernietigende deal sluit met de 'Devil of All Earth' in ruil voor de kracht van de Titans.

De ouderwetse foto's van Ymir, de eerste Titans en de 'Death of all Evil' zijn enkele prachtige, huiveringwekkende beelden die veranderen Aanval op Titan tot nog meer een beklijvend sprookje. Toegegeven, 'That Day' heeft een beetje een 'slideshow' -effect omdat de vertelling een aantal stilstaande beelden complimenteert om door het verhaal te waaien, maar het is een redelijke concessie hier en de score van de aflevering is zo verdomd ontroerend dat het iedereen helpt dit wordt nog krachtiger.

Na het overlijden van Ymir wordt haar ziel verdeeld onder negen individuen die negen cruciale Titans worden. Deze Titans gaan in de eerste plaats Eldia vormen en gebruiken hun transformerende krachten om het naburige land Marley uit te roeien. Het is verhelderend om dat te zien Aanval op Titan positioneert Eldians als de 'good guys', maar niemand in deze situatie is echt een held. De Eldians zouden hun Titan-krachten misbruiken en de regio in feite generaties lang van hun vijanden reinigen. Met dat niveau van gevangenschap is het vrij gemakkelijk om mee te voelen met de Marleyans wanneer ze uiteindelijk besluiten in opstand te komen en terug te slaan.

Marley pleegt een enorme staatsgreep en voert het bevel over zeven van de negen Eldian Titans en is in staat om hun vijanden in te halen. Dienovereenkomstig wordt Fritz, de koning van de Eldians, verbannen naar Paradis Island, waar hij muren optrekt om zijn overgebleven mensen te beschermen. Ondanks deze soort 'hemel' voor de Eldians, blijven sommigen van hen - zoals de familie Jaeger - achter.

In plaats van deze burgers te doden, geven de inwoners van Marley hun een thuis, maar onder de afschuwelijke omstandigheden waarmee Grisha nu is opgegroeid in Liberio. Dit oude conflict en de gebeurtenissen van The Great Titan War zouden gemakkelijk zijn eigen film kunnen zijn en het zou absoluut de moeite waard zijn als entertainment. Het is zo'n spannend stukje cruciaal achtergrondverhaal en zoveel geschiedenis wordt in een enkele aflevering gepropt.

Het is opmerkelijk om te zien hoezeer Grisha aanvankelijk niet geïnteresseerd is in deze geschiedenis en niet inziet hoe het de dood van zijn zus verklaart. Grisha's naïviteit ten opzichte van het generatieve veroveringsaspect van oorlog en de vooringenomenheid van ongegronde wrok is bijna vertederend, aangezien hij later zijn eigen agressie tegen Marleyaanse soldaten rechtvaardigt met dezelfde verouderde overtuigingen. Het schisma in de overtuigingen en acties van Grisha en zijn vader zorgt voor een belangrijk keerpunt in hun relatie, maar wat hier zo overtuigend is, is dat geen van beiden ongelijk heeft met hun reacties.

Grisha's vader heeft zijn gemeenschap om hem heen zien vermoorden en begrijpt dat het soms de moeite waard is om gewoon je hoofd naar beneden te houden, maar Grisha heeft ook het recht om woedend te zijn over hoe de zonden van zijn voorouders van duizenden jaren geleden hem willekeurig zijn zus hebben gekost. 'That Day' neemt deze echte, rauwe plaats voor het grootste deel van de aflevering in en het is zijn grootste troef.

Zelfs wanneer een oudere Grisha zich aansluit bij de Eldian Restorationists en er een verzet wordt gepland, is het moeilijk om de poëtische rechtvaardigheid niet te waarderen in hoe dit precies is wat de Marleyanen eeuwen geleden deden tegen hen . Deze gebeurtenissen uit het verleden, gecombineerd met wat er in het heden is gebeurd, bevestigen dat deze cyclische machtswisseling tussen naties nooit voorbij zal zijn en dat is misschien wel het meest realistische idee dat de show ooit heeft onderzocht.

'That Day' blijft indrukwekkende hoeveelheden grondgebied bestrijken wanneer het vooruitflitst naar Grisha's jonge volwassenheid. Als hij achttien wordt, neemt Grisha de dokterspraktijk van zijn vader over, maar deze nieuwe verandering van tempo helpt Grisha alleen maar te indoctrineren in de geheime wereld van Eldisch verzet, in plaats van hem op weg te helpen naar eersteklas geneeskunde. Grisha ontdekt de ware afschuwelijke aard van Fay's dood en zweert de Eldian Restorationists te helpen om succes te behalen over Marley. Door deze toewijding maakt Grisha ook kennis met de felbegeerde Marleyaanse mol van het verzet, alleen bekend als 'The Owl'. 'The Owl' helpt zoveel mogelijk, maar hun grootste kennis is dat Ymir Titan-krachten daadwerkelijk heeft gebruikt om het land te laten bloeien, niet om hun vijanden tot slaaf te maken, zoals de geschiedenisboeken beweren.

Grisha vindt zijn hoofd tollen met alle concurrerende informatie die op zijn pad komt. Een stem die een bron van steun voor hem wordt, is Dina Fritz. Dina blijft de geschiedenis corrigeren en legt uit dat de Eldians en haar koninklijke familie vreedzamer waren dan mensen beweren. In feite is de hele reden dat de oorlog tussen het Eldian Empire en Marley uitbrak, omdat koning Fritz besloot zich te verstoppen op Paradis Island in plaats van te vechten. Er is hier nog steeds een zeer reële discrepantie over wat de waarheid is, maar het enige stukje informatie waarover overeenstemming kan worden bereikt, is dat de kracht van de Founding Titan die King Fritz bezit voldoende is om Marley voor eens en voor altijd uit te schakelen en de weerstand is vastbesloten om dat gebeurt.

Het is verrassend om te zien hoe ver in het wormgat van Grisha's leven deze aflevering gaat. 'That Day' springt van Grisha's vroege dagen in het verzet naar het uiteindelijk trouwen met Dina en de geboorte van Zeke. Kleine Zeke die met een aapspeelgoed speelt, is ook een behoorlijk briljante voorbode van hoe hij uiteindelijk de Beast Titan zal worden. Het is ontroerend om te zien hoe Grisha een bondgenoot krijgt door al deze pijn, maar het feit dat hij zo bezorgd is over de machtige koninklijke bloedlijn die Zeke zal bezitten, duidt ook op het vooruitzicht dat zijn huwelijk met Dina ook bijbedoelingen kan hebben.

Terwijl de tijden steeds gespannener worden tussen Marley en Eldia, vindt er een nieuwe ontwikkeling plaats waarbij Marley Eldische kinderen tussen de vijf en zeven jaar rekruteert om Titan-injecties te ondergaan en oorlog te helpen voeren tegen Fritz en Paradis Island. In ruil daarvoor worden de families die zich hieraan houden ereburgers van Marley.

Dit is de grootste uitvlucht tot nu toe. Marleyaanse soldaten hebben hun redenering volledig verzonnen om roekeloos oorlog te voeren en de kostbare fossiele brandstoffen te winnen die onder Paradis Island liggen. Het is een plan van ongeduld en wanhoop dat onschuldige kinderen gebruikt als lokaas en oorlogstuig. Wat nog erger is, is dat de gevolgen van het aanvallen van koning Fritz zijn belofte is dat hij als vergelding tien miljoen Titans op de mensheid vrijlaat (goh, denk je dat hij tot dat punt wordt geduwd?).

Als laatste wanhopige reactie besluit Grisha Zeke te onderwerpen aan het Marleyaanse soldatenprogramma, maar hem te trainen om een ​​mol voor hen te zijn en hen van binnenuit te helpen uitschakelen. Misschien is hij het zat om als pion te worden gebruikt en zijn hele leven voorgelogen, maar Zeke draait de rollen om op zijn vader en verraadt zijn ouders en het verzet als geheel aan de Marleyaanse autoriteiten voor een beloning.

Zowel Grisha als Dina zijn verbannen naar Paradis Island om de rest van de eeuwigheid als hersenloze Titans door te brengen, maar voordat deze Grisha een bijzonder wrede martelsessie ondergaat (het maakt Levi's omgang met de Beast Titan er zachtaardig uit) om de identiteit van 'The Owl .” De aflevering gaat nog dieper het ongemakkelijke 'Endlösung'-territorium in terwijl Gross bespreekt hoe Eldiaanse uitroeiing een vorm van entertainment is voor deze mannen en dat ze er niet anders naar kijken dan het doden van een insect of rat. Gross en zijn Marleyaanse cohorten zorgen ervoor dat vijanden uit het verleden als Reiner en Bertholdt er vriendelijk uitzien in vergelijking.

Zelfs na langdurig fysiek geweld en moeten zien hoe zijn vrouw en vrienden allemaal in monsters worden veranderd of door hen worden verslonden, wordt Grisha gedwongen de toorn van Marley en de gevolgen van wat hij zijn zoon heeft aangedaan te doorstaan. Het is een verwoestend einde in een lange geschiedenis van bedrog. Het is eerlijk gezegd een veel rijker oorsprongsverhaal voor dit alles dan ik me ooit had kunnen voorstellen en het is op de een of andere manier een verhaal dat tegelijkertijd sympathie wekt voor elk van deze misleide personages.

Tijdens Grisha's marteling keert 'That Day' opnieuw terug naar het thema van hoe pijn en gerechtigheid cyclisch zijn. Grisha plaatst eindelijk zijn ontvoerder, Kruger, en hij neemt aan dat hij de soldaat is die zijn zus al die jaren geleden heeft vermoord. Het is een laatste manier voor Grisha om zijn verleden letterlijk onder ogen te zien terwijl hij blijft boeten voor zijn zonden en nieuwsgierigheid van toen, ook al is hij erin geslaagd om in die tijd te groeien. Natuurlijk is Kruger uiteindelijk een onverwachte bondgenoot, maar Grisha confronteert toch enkele noodzakelijke demonen met deze gedachten.

Al die tijd in het verleden wordt onderbroken door Eren die gillend wakker wordt in een gevangeniscel en het voelt bijna alsof hij schreeuwt omdat er zoveel verhaal is om te verteren. Mijn excuses voor de lengte van deze recensie, maar wat hier wordt geschetst, krast eigenlijk slechts het oppervlak van wat in deze enorme aflevering wordt onthuld. “

That Day” gaat kort terug naar de huidige tijdlijn omdat het onthult dat Eren niet alleen droomt over het verleden van zijn vader, maar dat hij letterlijk herinneringen met hem deelt. Het is alsof hij van toen in het bewustzijn van zijn vader is getransporteerd. Het verwijst naar nog een andere fascinerende evolutie in hoe Titans generaties lang kan werken, maar eerlijk gezegd is deze aflevering complex genoeg zonder dat de geest van de vader-zoon van Titan ook in de mix wordt gegooid.

Oh ja, en blijkbaar is Grisha's vrouw, Dina, de Glimlachende Titan vanaf de allereerste aflevering die Eren's moeder opat en in de eerste plaats zijn hele wraakzuchtige zoektocht veroorzaakte. Het is bijna te briljant hoe dit allemaal samenkomt en de vele parallellen tussen Grisha en Zeke en Eren. We proberen allemaal de fouten van onze voorouders in te halen.

'That Day' zet de opmerkelijk sterke kwaliteit voort die aanwezig was in de tweede helft van Aanval op titanen derde seizoen. Afleveringen die in de expositie worden geconsumeerd, kunnen soms overweldigend zijn of aanvoelen als een slog, maar elk moment van 'That Day' is spannend en de tijd vliegt voorbij. Het is een aflevering die je meteen na afloop nog een keer wilt bekijken. Met nog twee afleveringen te gaan, is het verhaal van Grisha en de geschiedenis van de Eldians en de Marleyans nog niet voorbij, en met hoe de show de laatste tijd vordert, is er nog steeds veel tijd om alles nog een paar keer op zijn kop te zetten.

Oh, en een fijne vaderdag, Grisha.

Blijf op de hoogte van al onze Aanval op Titan Seizoen 3 nieuws en recensies hier.

Daniel Kurland is een gepubliceerde schrijver, komiek en criticus wiens werk kan worden gelezen op Den of Geek, Vulture, Bloody Disgusting en ScreenRant. Daniel weet dat de uilen niet zijn wat ze lijken, dat Psycho II beter is dan het origineel, en hij is altijd in om Space Dandy te bespreken. Zijn perma-neurotische denkproces kan worden gevolgd op: @DanielKurlansky .