Attack on Titan Seizoen 4 Aflevering 11 Review: Namaak

Aanval op Titan Seizoen 4 Aflevering 11

'We kunnen in niemand geloven...'

Op het eerste gezicht zijn de titulaire 'vervalsingen' hierin Aanval op Titan afleveringen zijn 'Mia' en 'Ben', de aliassen die Gabi en Falco voor zichzelf bouwen terwijl ze Eldian ontwijken. Op een dieper niveau zijn de mensen en de oorzaak van Gabi en Falco echter vervalsingen. De hele operatie is nep. De enige mensen in deze aflevering die volledig eerlijk en open zijn, zijn Kaya en de andere Eldians die Gabi en Falco tegenkomen. Dit is een wereld die vol zit met zoveel bedrog dat ongelooflijke beesten zich kunnen voordoen als mensen en andere personages, zichzelf vaak verliezen in de leugens en dubbele kruisen die ze trekken. Het is daarom veelzeggend dat de enige authentieke mensen in 'Counterfeit' de vermeende monsters zijn die Gabi en Falco hebben getraind om te vernietigen.

'Counterfeit' toont Gabi en Falco op de vlucht terwijl ze terugtrekken naar Marley. Het duo ervaart een meer menselijke kant van de zogenaamde Eldiaanse duivels wanneer een vriendelijke familie hen onderdak geeft en gastvrijheid toont. Dit laatste seizoen van Aanval op Titan heeft verschillende manieren gevonden om te spelen met het idee dat deze personages het volledige verhaal niet kennen en dat de rol van schurk vloeiend is geworden, afhankelijk van welk verhaal momenteel wordt bediend. Sinds Gabi Sasha heeft vermoord, is ze op een heel ander pad geweest dan Falco, maar de twee zijn nog steeds elkaars ondersteuningssysteem in een wereld die voor hen steeds minder logisch wordt. De twee worden verder uit elkaar getrokken wanneer Falco sympathie voelt voor Kaya en het nieuws deelt dat hij van Eren en Reiner hoorde over Marley's eerste aanval op Eldia.

Falco erkent dat er een mens voor hen staat, terwijl Gabi meer barrières probeert op te werpen, zodat het gemakkelijk is om haar mening te behouden dat de Eldians monsters zijn. Ze kan niet toestaan ​​dat het vuur dat haar agressie heeft aangewakkerd, uitgaat. Het is ook gewoon fascinerend hoe Falco, Gabi en Kaya allemaal de fragmenten van informatie die ze hebben gekregen verhandelen en hoe dit in staat is om samen te smelten en hen een nauwkeurige weergave te geven van wat er gaande is. Falco en Kaya kunnen deze gebrekkige realiteit accepteren, maar Gabi is nu te ver heen om af te wijken van het pad dat ze bewandelt.

Een ander verdraaid niveau van dit alles is natuurlijk dat de Eldians die hun huis en hun hart openen voor Gabi en Falco eigenlijk Sasha's ouders zijn. Dit is geen detail dat per se voor de hand ligt, en het is ook niet iets dat Gabi en Falco leren. Dit betekent dat Aanval op Titan gaat niet vol Het laatste huis links of A Clockwork Orange op deze huisgasten, maar het voegt een extra laag toe aan de complexiteit van dit alles. De idealen van een natie spreken niet voor elke persoon die daar woont en het is de perfecte microkosmos voor hoe noch Eldia noch Marley slecht zijn, maar er zijn slechts enkele slechte mensen die uit deze plaatsen komen. De familie Blouse kan een onbaatzuchtig weeshuis runnen voor verloren kinderen, terwijl andere Eldians kunnen schreeuwen over rebellie en de regering kunnen bedreigen. Het enige dat iedereen gemeen heeft, is dat deze mensen iets willen om in te geloven, maar dat verlangen manifesteert zich op meer gevaarlijke en ongezonde manieren.

Een interessante wending in 'Counterfeit' is dat de meeste afleveringen van deze aard fungeren als een manier om de ogen van een koppig personage te openen. Kaya toont Gabi vriendelijkheid tot de laatste momenten van de aflevering, maar ze lijkt helemaal niet veranderd door de ervaring. Het lijkt eigenlijk waarschijnlijk dat Gabi Kaya kan vermoorden nadat ze hen heeft geholpen om weer thuis te komen. 'Namaak' werkt niet als het cliché-keerpunt voor Gabi's karakter en in plaats daarvan schrikt Falco alleen maar af over het verlies van onschuld van zijn vriend. Het is hetzelfde grimmige besef dat Armin en Mikasa momenteel samenwerken met Eren en het vindt een andere parallel tussen deze twee figuren.

Eren verdubbelt zijn gevaarlijke dwanghandelingen en Gabi doet hetzelfde als ze probeert los te komen van haar toegewezen rol. 'Vervalsing' blijft hangen bij het feit dat ze waarschijnlijk de gevangenisbewaker vermoordt die voor haar zorgt en dat ze klaar is om moord te gebruiken als een oplossing met steeds minder provocatie. Gabi is klaar om de geschiedenis te herschrijven, net als Eren, en het is fascinerend om te zien hoe Aanval op Titan blijft deze verhalen naast elkaar plaatsen.

Elke aflevering maakt Eren een beetje angstaanjagender en onvergeeflijker. Er was een zekere mate van empathie die Gabi en haar missie vergezelde, maar haar woede om de onschuldigen verantwoordelijk te houden voor de zonden van hun voorouders is schokkend vergelijkbaar met het perspectief van Eren. Het is ongelooflijk bevredigend om te zien dat deze twee contrasterende wildcards dichter bij een botsing komen . Op dit punt wekt elk moment met Gabi net zoveel elektriciteit op als de scènes met Eren. En Gabi is nog steeds een gewoon meisje en heeft nog niet eens een Titan geërfd.

Het grootste nadeel van 'vervalsing' is hoe het zo bijzonder gefocust blijft op de excursie van Gabi en Falco. Er zijn plagen over de grotere problemen met Eldia en hoe Reiner klaar is om de oorlog in te gaan als een verrassingsmanoeuvre, ook al zijn ze hopeloos onder de maat en hebben ze geen idee hoe diep Zeke's plan met Eren loopt. 'Vervalsing' is echter een andere recente Aanval op Titan inzending die het verhaal vertraagt ​​en het materiaal laat ademen. Dit is geen slechte zaak, maar het humaniserende onderwerp in deze aflevering is iets waar de anime al vele malen naar heeft gekeken. Het lijkt erop dat dit seizoen meer materiaal tegelijk kan verwerken, maar met nog maar vijf afleveringen te gaan, begint het er op te lijken Aanval op Titan heeft een ander plan in petto.

Met het tempo dat is vastgesteld, lijkt het onmogelijk dat deze 16 afleveringen de hele manga beslaan. Wat veel waarschijnlijker is, is dat een tien-aflevering 'Final Season: Part Two' zal worden aangekondigd, of op zijn minst een film of twee die het materiaal inpakt. Dit is puur speculatie, maar het is geruststellend dat deze afleveringen allesbehalve gehaast aanvoelen of dat belangrijke nuance wordt opgeofferd om meer inhoud te dekken. Het is alleen dat in het geval van 'Counterfeit' de aflevering een beetje mager aanvoelt, zelfs als het thematisch rijk is.

'Vervalsing' voelt als het oog van de storm in Aanval op titanen laatste seizoen. Een tijdelijke rust stelt deze aflevering in staat om bevredigend materiaal te verkennen dat Gabi, Falco en hun respectieve transformaties in de schijnwerpers plaatst. Het is een inzending die vol staat met conflicten en het is duidelijk dat er nog meer tragedie in het verschiet ligt. 'Counterfeit' is daarom niet de meest opwindende aflevering, maar de beslissingen die Falco en Gabi hier nemen, zullen hun trajecten voor de rest van het seizoen bepalen. Dit was hun kans om zichzelf uit het drijfzand te trekken, maar nu zinken ze nog dieper en merken ze het niet eens.