Ghost in the Shell: SAC_2045 Review (spoilervrij)

Veel oude anime-series hebben in de loop der jaren een sterke reputatie opgebouwd, maar Geest in de schelp heeft een bijzonder invloedrijke erfenis en het hielp de relatie van anime met het cyberpunk-subgenre van sciencefiction opnieuw te definiëren. Echter, in een tijd waar er zijn buitengewoon sciencefictionseries zoals Westworld en ontwikkelaars die vergelijkbare thema's als kunstmatige intelligentie, onafhankelijkheid en vrije wil aanpakken, is het niet langer alleen voldoende om een ​​opwindend sci-fi-verhaal te vertellen met coole beelden.

Het hele genre is geëvolueerd en hoewel Geest in de schelp is een formatieve tekst over het onderwerp, het is in een positie geduwd waarin het veel harder moet werken dan in het verleden vanwege de groeiende verfijning van science fiction. Is de terugkeer van? Geest in de schelp de gelegenheid aangrijpen en de firmware updaten naar een indrukwekkende nieuwe build, of raakt het verouderd en bewijst het dat de magie verdwenen is? BAG_2045 past ergens tussenin en hoewel het misschien niet de Geest in de schelp opwekking die iedereen wil, krijgt het nog steeds veel goed.

BAG_2045 wordt geregisseerd door Shinji Aramaki en Geest in de schelp veteraan, Kenji Kamiyama. Ze benaderen deze cyberpunk-misdaadfantasie met intelligentie en respect door een waardig verhaal te vinden voor deze vervolgserie die niet alleen een vernieuwing is van het territorium dat de franchise eerder heeft verkend. 15 jaar na de gebeurtenissen van de the Op zichzelf staand complex serie, BAG_2045 kijkt naar het gevaar van Global Simultaneous Default, een drastische duw in de richting van de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie die wordt gezien als een 'post-menselijke' bedreiging voor de samenleving. Het grote publiek tast nog in het duister over deze zenuwslopende AI-ontwikkelingen, maar de dreiging van singulariteit maakt zich bekend aan majoor Motoko Kusanagi.

BAG_2045 besteedt een beetje tijd aan het inhalen tussen Geest in de schelp projecten, niet dat een reeds bestaande kennis van Geest in de schelp is van fundamenteel belang om deze serie te begrijpen of ervan te genieten. Motoko, Batou en de rest van de voormalige Section 9-crew zijn een leven begonnen als huurlingen terwijl ze de wereld rondzwerven op zoek naar optredens en profiteren van hun geavanceerde vaardigheden. Pas wanneer Kusanagi en het bedrijf zich bewust worden van de Global Simultaneous Default en hun krachtige, verbeterde 'post-humans', komt de bende weer samen met Section 9 om te voorkomen dat deze ramp zich over de hele wereld verspreidt. Het seizoen valt in een zeer comfortabele balans tussen geserialiseerde verhalen en politieprocedures terwijl het deze nieuwe sci-fi dreiging onderzoekt.

Het geeft veel voldoening voor Geest in de schelp om terug te keren naar alle klassieke personages uit de serie zoals Motoko, Batou, Togusa en Saito, maar BAG_2045 voegt ook enkele nieuwe leden toe aan de Sectie 9-ploeg. Sean en Purin zijn de nieuwste rekruten van het team en treden af ​​en toe op als surrogaat voor het publiek. De serie blinkt ook uit wanneer Section 9 als een team gaat samenwerken. Al deze agenten zijn experts, maar er is een echt gevoel van voldoening wanneer ze hun vaardigheden bundelen en de vijand effectief uitschakelen. De serie valt nooit uit elkaar als iedereen er alleen voor staat, maar deze groepsscènes werken absoluut het beste.

De teamscènes zijn een succes, maar de serie worstelt met hoe Motoko Kusanagi de neiging heeft om te verdwalen tussen alle actie. Hoewel ze in de meeste scènes aanwezig is, BAG_2045 zou haar karakter beter kunnen uitdrukken. Een deel van het punt van Kusanagi is dat ze soms werkt als een cijfer, maar ze is ook iemand die ongelooflijke verandering heeft meegemaakt, die hier vaak over het hoofd wordt gezien.

Het is ook belangrijk dat BAG_2045 laat zien dat Motoko en haar team veel fouten maken. Ze zijn hier niet onfeilbaar en ze komen hier op de harde manier achter. In soortgelijke zin, Geest in de schaal: SAC_2045 houdt ook de personages en het publiek in twijfel over wie te vertrouwen is en waar hun steun ligt.

De visuele esthetiek voor BAG_2045 zal waarschijnlijk een belangrijk knelpunt worden voor veel doelgroepen. De gepolijste CG-look van de serie zal voor mensen werken of niet, maar het voelt in ieder geval enigszins gerechtvaardigd in een serie vol synthetische mensen en individuen die enkele aspecten van de Uncanny Valley zouden moeten belichamen. Dat gezegd hebbende, is het moeilijk om tijdens de show niet aan de tussenfilmpjes uit een PSP-game te denken. Dit is niet de eerste keer dat Geest in de schelp heeft de CG-look omarmd en hoewel het er niet verschrikkelijk uitziet en de kinetische actie kan accentueren, valt niet te ontkennen dat de originele, traditioneel geanimeerde benadering van de serie er zoveel beter uitziet. Het voelt bijna als een wrede grap wanneer het thema van de anime eindigt doet gebruik van handgetekende animatie.

Geest in de schaal: SAC_2045 levert tonnen actie, maar veel ervan heeft de neiging hol en kunstmatig aan te voelen vanwege de kunststijl van de serie. Ongelooflijke acts vinden plaats terwijl Sectie 9 loont in oorlog, maar hoe druk de scènes ook zijn, ze missen nog steeds de impact en elegantie van Geest in de schelpen oudere, meer traditionele uitstraling. Het wordt gewaardeerd dat soms meer dan de helft van een aflevering bestaat uit een bombastische overval of achtervolgingsscène.

De 'post-humans' die een bedreiging beginnen te vormen voor sectie 9 leiden ook tot een aantal bijzonder gekke vechtscènes. Deze molochs zijn soms echt beangstigend, wat een leuke afwisseling is voor Geest in de schelp. Ze zijn een van de interessantere obstakels waar sectie 9 tegenaan is gelopen en zodra ze in beeld komen, komt het seizoen echt op gang. Op een gegeven moment verandert het seizoen in een jacht om de post-mensen die de samenleving hebben geïndoctrineerd, te lokaliseren en uit te schakelen.

Veel van de meest effectieve actiescènes in de serie bevatten belachelijk geavanceerde robots. De serie geeft meer om de koppige thema's die het introduceert en hun grotere gevolgen, maar scènes waarin Section 9 robothonden neerhaalt in stealth-camouflage, hebben een manier om net zo veel verbinding te maken. Deze sequenties weerspiegelen perfect Geest in de schaal: SAC_2045 obsessie met de gevaarlijke evolutie van technologie en de gekke manieren waarop sectie 9 zich aanpast. Er is ook veel Tachikoma-gekte die volgt en de lieve 'huisdier' -robots van de serie zijn in prima vorm in SAC_2045.

Geest in de schaal: SAC_2045 verre van perfect, maar het is nog steeds beter dan de vorige serie, Ghost in the Shell: Sta op en de live-action film . Dit verkleurt niet Geest in de schelpen erfenis en de vragen die het stelt, voelen heel authentiek aan voor dit universum. Geest in de schaal: SAC_2045 maakt misschien niet van degenen die volkomen vreemden zijn voor de franchise in toegewijde fans, maar het is een attente uitbreiding die een verslavend mysterie weeft als je voorbij bepaalde vastlopers kunt komen. BAG_2045 gaat uit op een grote cliffhanger die meer vragen oproept dan antwoorden en de post-menselijke epidemie blijft in volle gang. Gelukkig is er al een tweede seizoen van 12 afleveringen en hopelijk zullen die delen de ruwere randen van de serie gladstrijken en dit verhaal afmaken op een manier die het waard is Geest in de schelp naam.