Homeland seizoen 5 aflevering 1 recensie: Verlatingsangst

Deze recensie bevat spoilers.

5.1 Verlatingsangst

Tegenwoordig begint een nieuw seizoen van Homela nd lijkt een beetje op opnieuw beginnen met een anthologische show. Gelijkwaardig aan Amerikaans horror verhaal en Echte detective , de latere seizoenen van thuisland geniet zelden van groot of direct bindweefsel van jaar tot jaar, behalve de betrouwbare stellaire uitvoeringen van Claire Danes en Mandy Patinkin; elk seizoen is een nieuw onderwerp, een 'uit de krantenkoppen gerukte' dreiging, en bij elke herhaling worden de verhaallijnen van het voorgaande jaar grotendeels genegeerd.

Bijvoorbeeld: wat is er met Javadi gebeurd nadat hij de mol van de CIA in Iran werd? En welk effect had Saul als gijzelaar op het krijgen van een nieuwe baan bij de CIA (waar hij blijkbaar weer in een commandopositie is)? Gaan we ook ooit te weten komen over de aanhoudende nasleep van de aanval op de Amerikaanse ambassade in Pakistan van vorig seizoen?

Vergeet al die jazz, kinderen. We zijn nu in Pakistan en Carrie is degene aan de buitenkant van de CIA. Saul is terug in Langley met Dar Adal, en dit seizoen laat hij de Benghazi en Taliban/Pakistaanse raambekleding achter ten gunste van hacking, ISIS en Syrische versieringen uit de hel. We hebben zelfs een wandelend, pratend cliché dat Edward Snowden, Julian Assange en Judith Miller allemaal in één wikkelt. Zoals de slogan voor seizoen drie zegt: 'Brace yourself.'

Vreemd wat werkt het beste over Verlatingsangst is het aspect dat in seizoen 4 als een belemmering voelde: Carrie Mathison doet haar best om moeder te zijn. Of dit uit wrok is voor haar eigen moeder van de seizoensfinale van vorig jaar of uit oprechte schuldgevoelens over het verlaten van haar dochter voor de oorlogsgebieden van Pakistan en Afghanistan valt nog te bezien. Ik betwijfel of zelfs Carrie het weet. Maar om Carrie het seizoen te zien beginnen met een verbluffende dosis katholiek geloof en haar dochter naar school te zien brengen, is nog verbazingwekkender dan het begin van het laatste seizoen als de Queen of Drones.

Carrie regent het hellevuur en de dood op een bruiloft? Ja natuurlijk. Carrie haar dochter aanmoedigt om Duitse woorden te leren op haar kleuterschool na twee jaar schijnbaar normaal? Verontrustend.

Deze overgang komt ook met een baan buiten de CIA, aangezien ze nu werkt voor een stichting met diepe zakken en een twijfelachtig verleden. Otto While (Sebastian Koch) speelt de Europese humanitaire die een van de twee conflicten in gang zet wanneer hij volhoudt dat hij een grote cheque wil uitschrijven voor ontheemde vluchtelingen in Libanon. Saul heeft echter een hekel aan deze man, zijn fundament en een schijnbaar onaangename geschiedenis uit het midden van de twintigste eeuw in de familie van Otto. Bovendien is Otto Duits in een spionageserie die is opgebouwd rond terroristische paranoia en van uitvoerende producenten die aan hebben meegewerkt 24 . Natuurlijk is hij iets snodeders van plan dan hij zegt - of hij is een rode haring die binnenkort dood zal zijn.

Hoe dan ook, de crux van de aflevering, en waarschijnlijk het seizoen, heeft betrekking op Carrie die werkt voor een stichting die Saul veracht, een stichting met links naar activistische hackers die bereidwillig gestolen CIA-documenten op internet publiceren, en een stichting die beide Carrie's in dienst heeft. nieuwe perfect begrijpende vriend Jonas (Alexander Fehling) en ook Laura Sutton (Sarah Sokolovic), van wie de laatste een wandelend cliché is van wat neo-cons haten.

Over het algemeen is het plaatsen van de dominostenen dit jaar allemaal zo handig dat het voorbereiden om ze te zien vallen inderdaad een soort angst is, maar niet het soort dat in de titel wordt beschreven. De enige scheiding die ik voel, is dat ik niet meer scènes met Saul en Carrie heb. Zelfs als die ene uitwisseling werd afgebroken en verhit, is hun gevecht in ieder geval logisch: waarom? zou Heeft Carrie voor zo'n organisatie gewerkt?

Van alle personages in de serie die bij een linkse anti-spionagegroep terecht kunnen komen, is Saul de voor de hand liggende kandidaat. Misschien is het te voor de hand liggend, maar dat maakt Carrie die werkt voor een bureau dat CIA-documenten uit wrok lekt, niet subversief. Integendeel, de ontwikkeling is gewoon belachelijk dom, omdat we allemaal weten dat het zal eindigen in vlammen met haar vriend, ofwel dood, vervreemd, of een deel van Otto's eerder genoemde snode shenanigans die eraan komen. Gewoon 'een cheque uitschrijven?' Zeker , en Carrie gaat naar de katholieke kerk omdat ze wedergeboren is, en niet omdat het deel uitmaakt van een stiekeme spionage halverwege het seizoen. Alles is precies zoals het lijkt, ga verder.

In de tussentijd voelt het naar rechts neigende perspectief van de show minder hard en uitdagend aan dan in voorgaande seizoenen. Deze keer wordt nieuwkomer Sokolovic gedwongen te spelen zoals Bill Kristol zich moet voorstellen dat inwoners van San Francisco praten, en Rupert Friend gaat dood als een pas uitgeholde Peter Quinn. Hij is blijkbaar al twee jaar in of rond Syrië, wat voor hem nog een verbazingwekkend toeval is om terug te komen in Carrie's leven terwijl ze naar het Midden-Oosten vliegt, evenals een kans om op een zeepkist te staan ​​​​om de niet nader genoemde Obama-regering de les te lezen over hoe we grondtroepen terug moeten sturen naar Irak en/of Syrië.

Mijn meningsverschil met thuisland ’s politiek is nooit een groot probleem geweest en blijft nog steeds een kleine ergernis. Maar het eerste seizoen van thuisland bewoog als een sluipschuttersgranaat naar het hoofd toen het debuteerde als onbetwistbaar de beste show op televisie. Alles aan dat eerste seizoen (en een groot deel van het tweede) voelde fijn gekalibreerd aan met de personages en conflicten die echte spanning creëerden.

Seizoen vijf is nog maar net begonnen, maar ik zie nu al dezelfde inspanning om Carrie in het midden van de dingen te houden die seizoen drie en vier zo ongelijk maakten, en de politieke houding is alleen maar onhandiger geworden door zijn onhandige opname.

Ik vraag me soms af of thuisland een paar seizoenen later debuteerde, nadat 'anthologische televisie' een ding was geworden, of de serie nu een doorlopend verhaal zou zijn of niet. Denen, Lewis en Patinkin waren allemaal geweldig dat eerste jaar, en sindsdien zijn ze echt elk jaar in de serie geweest. Maar het verhaal eindigde ergens in de eerste helft van seizoen twee, en elke keer dat het terugkomt, voelt de logica nog ongeloviger en lijkt die sensatie van authenticiteit van seizoen één steeds zwakker te worden.

De Homel en de première van seizoen één eindigt met een Muno IK- gestileerde moord, en Carrie ruilde voor bescherming voor haar speciale reis naar Libanon. Misschien kan ze om een ​​betere tweede aflevering vragen als ze daar ook is.

Volg onze Twitter-feed voor sneller nieuws en slechte grappen hier . En wees onze Facebook-vriend hier .