Seksuele voorlichting Seizoen 2 Review: Echte klasse

Waarschuwing: bevat milde spoilers voor seizoen twee van Sex Education, evenals, noodzakelijkerwijs, vanaf het begin veel verwijzingen naar seks, seksualiteit en seksuele handelingen.

Opening met een uitgebreide montage van onze held Otis (Asa Butterfield) - die voorheen niet in staat was om te masturberen - zich vrolijk aftrekt op verschillende plaatsen, met een koorvertolking van The Divinyls 'I Touch Myself' (gezongen door het Belgische vrouwenkoor Scala & Kolacny Brothers ), Seksuele voorlichting seizoen 2 zet zijn kraam vanaf het begin uiteen. Geen schaamte, geen eufemisme, geen onderwerp buiten de grenzen, het tweede uitje van deze comedyserie in John Hughes-stijl die zich afspeelt op een landelijke Britse middelbare school, zal seksualiteit in al zijn vormen aanpakken met een moed, intelligentie, lichtheid en humor die geen andere huidige show doet het ook goed. Het is grensverleggend, maar ook lief en grappig. Het is belangrijk, maar nooit predikend. En het is bevolkt met volledig getekende personages waar je zoveel om geeft dat het van begin tot eind even ontroerend als vermakelijk is.

Het is het begin van een nieuw schooljaar en Otis' vriendin Ola (Patricia Allison) - die ook de dochter is van de nieuwe partner van Otis' sekstherapeut-moeder (Gillian Anderson), Jakob (Mikael Persbrandt) - is bij de school gekomen. Getoond rond de kliekjes van de scholen in een volgorde die rechtstreeks uit de school kan worden getild Onwetend of Gemene meiden , vestigt seizoen twee zich opnieuw als die vreemde (en soms een beetje ongemakkelijke) hybride van Amerikaanse tienertropes in een Britse setting: studenten krijgen 'credits' voor buitenschoolse activiteiten, er is een a capella-groep die dat wel doet vrolijkheid -stijl optredens in montage en een ster zijn in het zwemteam levert een gegarandeerde plek op op een topcollege.

verder lezen: De beste comedy-tv-programma's op Netflix

Otis is tijdelijk gepensioneerd van zijn ad-hoc seksadvieskliniek. Adam (Connor Swindells) is verbannen naar het leger door zijn aanmatigende vader van het schoolhoofd (Alistair Petrie). Maeve (Emma Mackey) is van school gestuurd en werkt bij een pretzelkraam en heeft te maken met de terugkeer van de moeder (Anne-Marie Duff) die haar vroeger in de steek had gelaten maar nu in een afkickkliniek zit. En Eric (Ncuti Gatwa) flirt met een potentiële nieuwe liefdesbelang in de vorm van de Franse transferstudent Rahim (Sami Outalbali).

Deze, en de terugkerende ondersteunende cast, worden vergezeld door verschillende extra personages om een ​​volle selectie te vormen die in eerste instantie een beetje overweldigend aanvoelt, maar net als de studenten die terugkomen na een lange pauze, wordt het publiek snel weer opgenomen in het schoolleven.

Met verschillende bevredigende emotionele en verhalende bogen voor al onze hoofdspelers, behandelt elke aflevering ook minstens één facet van seksualiteit. Aflevering één gaat over soa's en de hysterie om hen heen als mensen verkeerd worden geïnformeerd. Latere eps behandelen onderwerpen als vingeren, aseksualiteit, panseksualiteit, vies praten, seksueel genot bij oudere vrouwen en anaal douchen, maar altijd met een focus op openheid, communicatie en liefde.

Seksuele voorlichting doet er alles aan om inclusief te zijn, dus het is geen verrassing dat een van de opvallende nieuwe personages Isaac is, een rolstoelgebruiker die in een van de trailers bij Maeve woont, gespeeld door gehandicapte acteur George Robinson. Zo slim en scherp als Maeve, en met vergelijkbare emotionele en fysieke littekens, tegen het einde van de serie is hij een geloofwaardige liefdesrivaal voor de gespannen Otis. Andere nieuwkomers zijn Viv van Chinenye Ezeudu, het slimste meisje op school dat vergeten is om vrienden te hebben (en een paar van de grappigste regels krijgt), de lulachtige Rubik's Cube-expert Dex (Lino Facioli) en Rahim, de sexy buitenlander die bijna te cool is voor school.

lees meer: ​​De beste comedyfilms op Netflix

Ondertussen krijgen de favorieten van seizoen één, ditzy Aimee (Aimee Lou Wood) en maffe Lily (Tanya Reynolds) hun eigen bevredigende, gevulde subplots. Gillian Anderson brengt evenwicht en klasse en is, zoals altijd, nooit minder dan boeiend. Ze is belast met het vernieuwen van het lesprogramma voor seksuele voorlichting van de school en is nu gehuisvest in de school en bedreigt Otis' bedrijf (wanneer het natuurlijk weer van start gaat naarmate het seizoen vordert) en haar onderlinge gevechten met meneer Groff zijn heerlijk.

Hoewel er geen opvallend moment is heel zo opbeurend als 'That's My Vagina' uit seizoen één Spartacus riff, Seksuele voorlichting ’s MeToo ep, die hommage De ontbijtclub , is hartverwarmend en heeft een geweldige kicker. De parallelle verhalen van Adam en Maeve - als kinderen uitgehongerd van genegenheid die hebben geleerd om niets van iemand te verwachten - zijn misschien wel de meest aangrijpende van de serie. En dan is er natuurlijk de reis van Otis, die de show boekt. Geen spoilers daarvoor, maar hij is een meer conventionele cursus, hoewel niet minder dwingend. Butterfield geeft, net als iedereen in de show, een perfect optreden en, ondanks de fouten van Otis, is hij nooit minder dan sympathiek.

Opgroeien is moeilijk, herinnert de show ons eraan. Volwassen zijn is ook moeilijk. We zijn allemaal anders. En seks zou niet iets moeten zijn waar we bang voor zijn om over te praten.

Moeilijke onderwerpen met speelsheid en gevoeligheid aanpakken is ook geen sinecure, maar Seksuele voorlichting doet het met een vaardige hand. Het is een enorm vermakelijke, warme en actuele show, en het is er een die ons waarschijnlijk allemaal kan helpen om het een en ander te leren.

Sex Education seizoen 2 is nu te streamen op Netflix.