The Big Bang Theory seizoen 12 aflevering 23 & 24 review: een warme knuffel van een finale

Deze recensie bevat spoilers.

12.23 De veranderingsconstante & 12.24 Het Stockholm-syndroom

Dus hier zijn we, terugkijkend op een verhaal dat jaren heeft geduurd om zich te ontvouwen, waarover fans ruzie hebben gemaakt, zich hebben verbonden en dingen gefrustreerd naar de tv hebben gegooid. Nee, ik heb het niet over Game of Thrones , maar liever De oerknaltheorie , dat in het weekend ook zijn laatste adem uitblies.

Het eenvoudigste om over te zeggen De veranderingsconstante en Het Stockholm-syndroom (die goed functioneren als een enkele aflevering) is dat ze doen wat ze moeten doen. Niet meer niet minder. Sheldon en Amy winnen de Nobelprijs en mogen het vieren met hun beste vrienden. Amy draagt ​​een tiara naar de ceremonie. Leonard slaat Sheldon. We zien eindelijk de Wolowitz-kinderen. Sarah Michelle Gellar is hier om de een of andere reden.

Afgezien van een voor de hand liggende flip-flop waar ik zo op in zal gaan, kan ik me geen eerdere of huidige voorstellen Oerknaltheorie fan van streek door deze finale. Het is leuk op een echt no-nonsense manier en doet een paar dingen die we zelden te zien krijgen in het moordende tijdperk van piek-tv. Het creëert geen onnodig drama of focus op personages waar we niet om geven. Het richt zich op de kern vier (met Howard, Bernadette en Raj als back-up) en geeft hen het episodische equivalent van een lange, warme knuffel.

Over het geheel genomen, ongeacht de algemene tekortkomingen (waarvan ik zeker weet dat ze in de opmerkingen zullen worden besproken), zijn het problematische elementen en het uiteindelijke falen om er iets van te erkennen, het feit blijft dat veel mensen hebben hier veel langer hard aan gewerkt dan de meesten van ons in één baan blijven. Het zijn niet alleen de acteurs of zelfs alleen de schrijvers, maar de honderden mensen die van week tot week zo'n enorme inspanning leveren.

Tegen hen zeg ik een pluim. Met al het gepraat over de monocultuur die verdwijnt in een post- Game of Thrones , post- Avengers: Eindspel wereld, moeten we ook erkennen dat De Oerknaltheorie hoorde daar ook bij. Het wordt misschien niet op dezelfde manier op internet besproken, maar 18 miljoen mensen luisterden donderdagavond naar deze enkele aflevering van tv. Dat gebeurt gewoon niet meer.

De oerknaltheorie het kon nooit echt schelen wat nerds ervan vonden, omdat ze een mainstream publiek hadden. Dat kan zorgen voor een toekomstige weglating uit de culturele canon, maar ik weet niet zeker of het dat wel zou moeten zijn. De show werd geboren in een landschap waar het netwerk koning was en streaming nog geen serieuze concurrent was, en ook in een tijd waarin vrouwelijke wetenschappers, 'eigenzinnige' mensen zoals Sheldon en, verdorie, Indiase mensen buiten De Simpson zo ‘Apu, waren niet echt op televisie.

Dat wil niet zeggen dat er niet genoeg is om je aan te ergeren in deze finale alleen. Het feit dat Penny zwanger is, is een enorme belediging voor haar karakter en speelt helemaal niet goed gezien de huidige nieuwscyclus. Het riekt naar de schrijvers die het niet eens waren met het verhaal dat ze eerder dit seizoen hadden verteld, waarin ze voor zichzelf besloot dat ze geen kinderen wilde. Het ging er niet om wat Leonard of haar vader wilde. Het ging over Penny.

Laten we het hardop zeggen voor mensen achterin - onbedoelde zwangerschappen hoeven niet te resulteren in baby's voor vrouwen die echt geen moeder willen zijn. Guff over de showrunners deze relatie willen 'eren' door ze te laten spawnen is onzin. Laat ze een huis kopen of een puppy nemen. Alles behalve dit.

Aan de andere kant heb ik eigenlijk de cirkel rond mijn gevoelens met betrekking tot een enkele Raj. Het is balen dat het de enige minderheid van de show is die geen romantische oplossing krijgt wanneer zelfs Stuarts liefdesleven tegen het einde met zorg werd behandeld, maar de scène tussen hem en Howard in de vorige aflevering maakt dit eigenlijk een behoorlijk hoopvol einde voor het personage . Hij heeft de juiste persoon nog niet gevonden en hij zal er ook geen genoegen mee nemen. Goed voor Raj.

Uiteindelijk was het falen van de show en zijn triomf de weigering om met de tijd mee te gaan en enorme kijkcijfers te blijven trekken, lang nadat we allemaal verondersteld werden bezig te zijn met 'lege' sitcoms en statische verhalen. The Big Bang Theory is een ouderwetse show, en zijn toewijding daaraan heeft in de loop der jaren veel van zijn kernfans vervreemd.

Wat me het meest opviel aan deze laatste afleveringen, was hoe eenvoudig en nederig het voelde, en misschien komt dat omdat ik, zoals zovelen van ons, ben getraind om te verwachten dat seriefinales een grote, epische, ingrijpende samenvatting zijn van alles wat komen gaat voordat. Maar wat dit ook was, dat was het niet. Het was lief en klein en een beetje perfect.

De onthulling dat Sheldon en Amy de Nobelprijs hebben gewonnen, komt zelfs vóór de aftiteling, en de resterende 40 minuten worden besteed aan personages die te maken hebben met de anticlimax van dit alles. Sheldon flipt in afwachting van een verandering, maar de verschuivingen in deze wereld zijn klein en vrij onbeduidend. We ontdekken dat Penny twee maanden nadat zij en Leonard zwanger zijn, zwanger is, dat er niets opmerkelijks is gebeurd met Howard en Bernadette en dat Raj nog steeds vrijgezel is.

In tegenstelling tot Friends - de show die het meest geschikt is om te vergelijken - verhuist niemand bijna naar Parijs, heeft niemand een baby en neemt niemand levensveranderende beslissingen. De enige grote liefdesverklaring is van Sheldon aan zijn vrienden. Al deze personages zijn Joey in deze context, nog steeds dingen aan het uitzoeken en gelukkig genoeg met hun status-quo.

Natuurlijk is er een finale-fanservice, alleen dat het perifeer is voor het verhaal en de personages. Kripke en Bert halen hun overwinningsronden, Leonard onthult dat hij het al twaalf jaar koud heeft omdat hij de thermostaat nog steeds niet heeft durven verwisselen, en de lift wordt eindelijk gerepareerd. Dit alles is geweldig, en door de niet-bestaande inzetten kan het publiek ervan genieten voor wat ze zijn.

Dat laatste uitzoomen was perfectie en schokte me echt op de mooiste manier. Het herinnert ons eraan dat het einde van een verhaal niet het einde van het leven van de personages hoeft te zijn (behalve, weet je, in de letterlijke zin). Ze hoeven niet te sterven, te winnen of te verliezen of zelfs belangrijke mijlpalen in het leven te bereiken om hun verhalen ertoe te doen. Ze kunnen gewoon Chinees eten en kletsen, liefhebben en elkaar accepteren zoals ze zijn, en ons eraan herinneren hetzelfde te doen.

Iemand zin in een afhaalmaaltijd en Superman filmmarathon?

Lees Caroline's recensie van de vorige aflevering, De moederlijke conclusie, hier .