The Equalizer 2 Review: een ongelijk vervolg dat speelt als tv

Als 'tijd een platte cirkel is', zoals Matthew McConaughey ooit zo overtuigend uitlegde in het eerste seizoen van HBO's Echte detective , dan De Equalizer 2 is het laatste voorbeeld van deze waarneming. Dat komt omdat het vervolg op de filmische bewerking van de jaren 80-serie uit 2014, waarin ook Denzel Washington speelde en ook werd geregisseerd door Antoine Fuqua, meer aanvoelt als een televisieshow dan als een speelfilm.

Scenarist Richard Wenk, die ook schreef de equalizer en Washington en Fuqua's De prachtige zeven remake, heeft alleen filmscenario's geschreven. Desalniettemin zijn er zoveel verschillende verhaallijnen in elkaar gepropt De Equalizer 2 dat de laatste vermelding in de avonturen van gepensioneerde regeringsfunctionaris Robert McCall misschien beter had gewerkt als schets voor een gloednieuwe televisieserie. Maar nogmaals, het publiek dat meer geneigd is om de stoten van Washington te volgen, zal het waarschijnlijk niet erg vinden.

De film begint in een trein die naar Turkije rijdt en waar een vermomde McCall een jong meisje volgt dat door haar gewelddadige vader is ontvoerd van haar zorgzame moeder. De titulaire held confronteert de laatste en zijn trawanten, en in een korte vechtscène die alle gechoreografeerde kenmerken van de eerste film draagt, verslaat hij ze gemakkelijk terwijl hij het meisje redt.

Het enige doel van deze reeks is om McCall opnieuw te introduceren, die tegen het einde van... de equalizer had besloten om regelmatig (en in het geheim) mensen in nood te helpen, als goedaardige moordenaar van de franchise. De daaropvolgende onthulling dat hij de tijd doorbrengt als Lyft-chauffeur dient ook als een verklaring voor zijn dekmantel, omdat het hem een ​​legitieme reden geeft om op het juiste moment op de juiste plaats te zijn voor degenen wier situatie precies het tegenovergestelde is.

Een zo'n persoon is Amy (Caroline Day), de jonge vrouw die in McCall's Lyft wordt geplaatst door een man die hem een ​​fooi geeft om ervoor te zorgen dat ze thuiskomt. Met dezelfde observatievaardigheden die aan bijna elk gevecht voorafgaan, realiseert McCall zich dat er iets is gebeurd met de betraande Amy. Dus besluit hij te doen waar hij goed in is, wat in dit geval inhoudt dat Amy naar het ziekenhuis wordt gebracht en teruggaat naar de hotelsuite om wraak te nemen op de 'bros' die haar seksueel hebben misbruikt.

Terwijl McCall tijdens deze scènes grotendeels de hoofdweg behoudt, blijft het plot veel te lang achter voor een film die zichzelf beschouwt als een snelle actiethriller. Ja, er is genoeg actie, en ja, spanning is er in overvloed op de juiste momenten, maar de downtime tussen die momenten komt veel te vaak voor en duurt veel te lang. De discrepantie is zo opvallend dat bioscoopbezoekers zichzelf misschien proberen te herinneren wat precies? De Equalizer 2 beweert over te gaan.

Volgens de officiële samenvatting van het plot die is vrijgegeven door Sony Pictures, gaat het over een man die 'onverschrokken gerechtigheid dient voor de uitgebuiten en onderdrukten', en vraagt ​​'hoe ver zal hij gaan als dat iemand is van wie hij houdt?' De officiële trailer en ander promotiemateriaal suggereren dat laatstgenoemde specifiek wordt gevraagd naar de moord op McCall's handler, Susan Plummer (Melissa Leo). Deze specifieke thread dient als: De Equalizer 2 ’s belangrijkste weefsel, maar er is zoveel meer in verwerkt dat het bijna onmogelijk is om alles bij te houden.

Dat gezegd hebbende, degenen die genoten hebben de equalizer en andere rechttoe rechtaan, zwart-wit actiefilms zullen waarschijnlijk genieten De Equalizer 2 ook. In deze arena zijn het acteerwerk van Washington, de regie van Fuqua en het schrijven van Wenk onbetwistbaar succesvol. McCall is de goede man die zijn vrienden en buren beschermt (of wreekt), en de slechteriken met wie hij regelmatig te maken heeft, zijn de daders van een aantal onmiskenbaar slechte daden van geweld. Het enige wat de kijkers hoeven te doen is een zak popcorn kopen, achterover leunen en genieten van de show.

Het ding is, De Equalizer 2 had een veel betere en gemakkelijker toegankelijke versie hiervan kunnen zijn als de specifieke verhalen waren uitgebreid en aangepast voor televisie. (Of trouwens, verfilmd in meerdere films.) Zijn voorganger biedt een veel gestroomlijnder verhaal dat, ondanks dat het veel van dezelfde beats bevat, nooit verzandt in buitensporige plotwendingen.

Helaas lijdt het vervolg onder zoveel onoverkomelijk aantal personages (zoals franchise-alum Bill Pullman en nieuwkomer Pedro Pascal), bogen en cross-overs, dat het gewoon niet werkt. Voor een film waarvan de held er prat op gaat het speelveld te 'egaliseren' voor degenen die zichzelf niet kunnen verdedigen, De Equalizer 2 is ongelooflijk ongelijk.