The Flash Seizoen 3 Aflevering 23 Review: Finish Line

The Flash Seizoen 3 Aflevering 23

Ik denk dat ik gerust kan zeggen dat ik tevreden ben met De flits seizoen 3 finale, 'Finish Line.' Wat ik niet had verwacht, was hoe serieus ze die 'Finish Line' -titel zouden nemen, en voor het tweede jaar op rij slaagden ze erin fans een serieuze bocht te geven. Meer dan één, trouwens.

Ik heb hier zoveel variaties op geschreven in de afgelopen handvol beoordelingen dat ik aarzel om er nog een keer op terug te komen, maar voor het geval je nieuw bent hier: ik ben volledig aan boord geweest met de tweede helft van dit seizoen (en de eerste helft was ook niet al te armoedig). Aangezien ik geen grote fan ben van Flashpoint, omdat de bron een rare spil was, voelde het in plaats daarvan als een meesterlijke onthulling, en de eerdere, post-Flashpoint-afleveringen die zich concentreerden op Alchemy en een handvol kleine metahumans waren slechts een kleine misleiding, om ons te krijgen weer comfortabel met de gebruikelijke Flash/CW-superheldenformule.

Ik voelde me verbrand door seizoen twee van deze show, die vaak voelde alsof het verwoed improviseerde voor een echte boodschap. Seizoen drie daarentegen had meerdere kansen om de bal te laten vallen, en ik had nooit het gevoel dat er aan het einde geen zorgvuldig geplande uitbetaling op me wachtte. Kijk, zoveel als ik liefheb De flits , Ik ben niet blind voor de beperkingen van de show. Het is vaak het slachtoffer van het aantal afleveringen en de noodzakelijke afhankelijkheid van de formule die alle uitzendingen plaagt. Maar deze keer, zelfs als ik niet van individuele afleveringen of momenten hield, voelde het alsof we op een koers zaten die net zo zorgvuldig in kaart was gebracht als elk kabeldrama of prestige-tv-programma. 'Finish Line' is geen uitzondering.

Velen van jullie noemden de uitweg uit de cliffhanger van vorige week. Ik denk niet dat dat de uitvoering van de onthulling van vanavond minder slim of krachtig maakte. Joe's reactie, nep-HR / Iris'-reactie, HR's laatste momenten, gaven onze ondersteunende cast allemaal cruciale, krachtige kleine momenten, allemaal binnen de eerste drie minuten van de aflevering. Dat was een echt emotioneel afscheid voor HR, een personage waar ze de tijd voor namen, laat staan ​​van houden, en ik denk dat ze deze verdiend hebben. Ik wilde hem niet zien gaan, ook al weet ik redelijk zeker dat de briljante Tom Cavanagh (in een of andere vorm) terug zal komen voor De flits Seizoen 4.

Wat echter het meest opmerkelijk is, is hoe ingetogen de overgrote meerderheid van deze aflevering is. Dit is niet de eerste keer dat ze de afgelopen weken te veel hebben geleverd door dingen te bagatelliseren. Het is een slimme zet, want wat zou de spanning van de laatste momenten van de vorige aflevering kunnen overtreffen, toch? We kunnen allemaal uitademen wetende dat Iris het overleeft, wat betekent dat Savitar officieel op zijn eigen persoonlijke doemdagsklok staat, geen ponsen vereist.

Die Savitar-paradox veroorzaakt een beetje hoofdpijn, maar het is nog steeds beter dan onze helden nodig te hebben om de gigantische gepantserde vijand met brute kracht te overmeesteren. En echt, wat is er geen hoofdpijn aan de manier waarop deze show (en Legenden van morgen wat dat betreft) alles hebben behandeld met betrekking tot tijdreizen en paradoxen, toch? Ik vergeef het op dit punt vrijwel allemaal, want anders, nou ja, op die manier ligt waanzin.

Het is in deze middelste acts (heilige moley, deze show heeft de afgelopen weken veel gedaan in de 40 minuten, nietwaar?) dat 'Finish Line' zijn werk echt gedaan krijgt. Ik veronderstel dat de parallellen van Savitar/Frankenstein's Monster eerder voor mij duidelijk hadden moeten zijn, maar de stille oprechtheid van dit gedeelte, dat de tragische elementen van het verhaal van Savitar speelde en Grant Gustin echt in staat stelde ons een kant te laten zien die we nog niet eerder hebben gezien , waren echt slim. Ik heb sinds seizoen één het gevoel dat wanneer De flits activeert zijn sci-fi in plaats van superheldenmotoren, het kan een beetje aanvoelen als een van de betere moderne Doctor who verhalen, en ik heb het gevoel dat hier een hint van was. Ik had half verwacht dat Savitar hen zou toestaan ​​hem te rehabiliteren, de pijnlijke herinneringen uit te wissen en hem naar een parallelle aarde te sturen waar hij iets goeds zou kunnen doen.

Als je je herinnert, helemaal terug in mijn recensie van de finale van seizoen één , ik zei 'op' De flits , de superkracht van iedereen is onbaatzuchtigheid.” Dat werd hier nog maar eens geïllustreerd, niet alleen door de opoffering van HR, maar ook door de uiterst oprechte oproep van Barry en Iris aan Savitar, en door de bereidheid van de rest van het team (hoewel begrijpelijk met tegenzin) om hun voorbeeld te volgen. De belangrijkste componenten van een superheld zijn, en ik heb het niet over op tv, is de bereidheid om anderen voor jezelf te laten staan, en een goed ontwikkeld gevoel van empathie.

Natuurlijk halen de ultieme manipulaties van Savitar de wind een beetje uit mijn zeilen, maar dat is niet de schuld van onze helden. Maar was ik echt de enige die dacht dat dit misschien echt zou gaan werken?

Maar toen de tijd kwam voor de grote actie, denk ik dat 'Finish Line' bewonderenswaardig heeft geleverd. Het was slim, spannend en gespannen. Barry die zich een weg baande in het Savitar-pantser was een enorm cool (en onverwacht moment), en Iris die de oude Joe West spiegelde 'schiet de eikel van de superschurk dood voordat hij Barry pijn kan doen' was een vuist in de lucht moment (en een noodzakelijke voor een personage dat soms een beetje wordt geschopt). Voor mij gaat er natuurlijk niets boven de entree van Jay Garrick, en zoals ik wenste, hielp hij mee om de feel good asskicking van het jaar te bezorgen. Ik zou volgend jaar graag nog minstens 8 John Wesley Shipp gastplekken willen zien, alsjeblieft.

Dit was geen perfecte aflevering, maar ik denk dat er na vorige week een zekere teleurstelling werd verwacht. Zoals ik al zei, ik weet niet of ik echt de logica volg waarom Savitar niet zomaar uit het bestaan ​​knipperde, en er waren een paar dingen, met name waarbij Caitlin betrokken was (ik kom zo bij haar) dat voelde een beetje te netjes. Hoezeer ik ook van HR hield, ik heb nooit de gekke, wervelende liefdesaffaire met Tracy Brand gekocht (hoewel Anne Dudek en Tom Cavanagh een geweldige chemie hadden, en ik zou er helemaal naar zijn geweest om dit onderzocht te zien). Hoewel het geweldig is om Gypsy te zien (en ik hoop dat ze volgend seizoen ruimte hebben voor Jessica Camacho), waren haar uiterlijk, evenals het uiterlijk en het snelle ontslag van de Black Flash beide vrij vreemd. Het einde ( waar ik een heel artikel over heb geschreven ), hoewel intrigerend, verbaasde het me ook niet echt, hoewel ik optimistischer ben over volgend jaar dan over Flashpoint ... en kijk eens hoe mooi dat allemaal is verlopen!

Maar dat einde ( daar is een heel artikel voor, anders wordt deze recensie veel te lang ) is een perfect contrast met de cliffhanger van seizoen twee finale, nietwaar? Ik weet dat we allemaal van tijd tot tijd gefrustreerd kunnen raken over Barry, maar ik denk dat dit seizoen zijn meest bevredigende boog heeft opgeleverd. De zweepslag van vorig seizoen van overmoed, woede en af ​​en toe ronduit domheid, is voorgoed verdwenen. We zagen het begin van Barry's laatste evolutie naar een superheld en leider tijdens de Invasion-crossover van dit jaar, en ik denk dat zijn bereidheid om zijn lot te accepteren met een bijna gelukzalige glimlach een teken is dat we eindelijk klaar zijn met het soort 'leuke Barry , stomme” verhalen die we hebben moeten doorstaan.

Ondanks mijn kleine twijfels, kan ik me geen bevredigender einde voorstellen voor een seizoen met 23 afleveringen. Ik denk echt niet dat ze de gemakkelijke weg hebben gekozen, ondanks dat ze veel kansen hebben gekregen om precies dat te doen. Ik ben vooral blij dat ze Caitlin niet hebben teruggedraaid, en het ziet er ook niet naar uit dat ze dat ooit zullen doen. Het zou zonde zijn om haar te laten boogschieten, en het uitstekende werk dat Danielle Panabaker heeft geleverd om ons hier te krijgen, verloren gaat. Barry, Iris en Caitlin hebben dit jaar allemaal grote evoluties doorgemaakt en ik denk dat de volgende stap voor de show Cisco en Wally naar dat volgende niveau zal brengen. Maar waar we ook terechtkomen als Barry in oktober uit de Speed ​​Force komt (en kom op, dat zal hij doen), ik denk dat het speciaal zal zijn. Ik heb geen reden om dat niet te geloven.

Flash-feiten!

Veel komische dingen in die laatste paar minuten, maar het is te veel om hier uit te pakken. In plaats daarvan schreef ik je een heel ander artikel!

- Het idee dat Savitar 'overal' is, voelt een beetje als wat er met The Flash in de . gebeurt Koninkrijk kome (door Mark Waid en Alex Ross, en echt, als je dit nog niet hebt gelezen, waar wacht je dan nog op? ) toekomst. Hoewel hij daar is, is hij absoluut welwillend en geen Savitar-achtige lul.

- Twee niet-gerelateerde dingen die ik zo nu en dan graag ter sprake breng: Cisco's Vibe-kostuum is moordend. Het kostuum van Jay Garrick zelfs nog meer.

– Het is altijd leuk om een ​​referentie uit Midway City (thuisbasis van de Suicide Squad) te horen, maar Masonville? Man, dat is een diepe snee. Zo diep dat ik het moest opzoeken. De enige referentie die ik kan vinden naar Masonville is hier (en het is niet iets waar ik bekend mee ben), en ik ben er vrij zeker van dat het misschien een buitenwijk van Metropolis is? Kan zijn?

- Cisco noemt Savitar 'Two-Face', wat grappig is. Hebben we definitief vastgesteld dat er geen Batman op deze aarde is?

– De tegenstrijdige aard van Caitlin voelt op dit moment een beetje zoals waar het Killer Frost-personage nu in de strips is, waar ze zelfs lid is van Batman's Justice League-uitloper.

– Toen die Speed ​​Force-storm begon, dacht ik RED SKIES en dacht meteen dat we op weg waren Crisis op oneindige aardes . Nog niet. Nog niet.

Nogmaals, ik wil iedereen bedanken die hier week na week deze beoordelingen heeft gelezen en becommentarieerd. Ik heb veel verantwoordelijkheden bij Den of Geek , en ik kan niet zoveel schrijven als ik zou willen, maar elke week Flash met jullie praten is een absoluut hoogtepunt van een toch al coole baan. Ik zal de hele zomer in de buurt zijn om te speculeren over wat er gaat komen met The Flash Seizoen 4, en misschien heb ik wat coole weetjes die je tegemoet komen over de komende Flash film (evenals enkele Flash-films die we nooit hebben gezien). Ik breng ook meer tijd door dan waarschijnlijk gezond is op Twitter , zodat je daar ook tegen me kunt schreeuwen.

Ik hoop jullie allemaal eerder te zien, maar als er niets anders is, schrijf ons dan in voor de 2e of 3e dinsdag in oktober?