Transformers: Dark Of The Moon recensie

Inmiddels denk ik dat we allemaal weten wat we kunnen verwachten van een van Michael Bay's Transformatoren films. Grote robots, jeugdige humor, dingen die exploderen en Shia LaBeouf. Maar aangezien dit nu het derde (en hoogstwaarschijnlijk laatste) hoofdstuk in Bay's Hasbro-drieluik is, stond hij voor de lastige taak om zichzelf te overtreffen.

Donker van de maan , betekent daarom nog grotere robots, extra, plakkerige porties jeugdige humor en meer dingen die exploderen dan ooit. Oh, en Shia LaBeouf weer natuurlijk. En om te onderstrepen dat deze derde film episch is, in hoofdletters, vetgedrukt, Donker van de maan staat in 3D.

Helaas, omdat Donker van de maan is groter dan de vorige twee, het is ook nog langer - van onheilspellend begin tot plechtig einde, het klokt binnen op 154 ​​van je aardse minuten. Dat is slechts een tint korter dan Andrey Tarkovsky's filosofische ruimte-opus, Solaris , en zelfs langer dan Terrence Malick's eveneens baardstrelende kosmische drama, De levensboom.

Nu ik alle 154 minuten heb gehad, is het me nog steeds niet duidelijk waarom Bay en zijn team van geweldige filmmakers de film zo vermoeiend lang hebben gemaakt. Wat de lengte dubbel raadselachtig maakt, is dat we allemaal weten dat er vroeg of laat een hele reeks kwaadaardige Decepticons zal verschijnen, en dat de deugdzame Autobots er uiteindelijk toe zullen moeten komen hun hoofd eraf te slaan.

Toch duurt het Michael Bay, wat aanvoelt als een eeuwigheid, om tot die robot-op-robot-actie te komen. Voor de eerste helft van de film construeert Bay een nodeloos ingewikkeld web van oude en nieuwe personages, waardoor motivaties worden vastgesteld die later zinloos zullen blijken te zijn.

De opzet, waar je waarschijnlijk de essentie van hebt als je een Donker van de maan trailer of twee, is dit. NASA's reis naar de maan in 1969 was een voorwendsel om buitenaardse technologie in handen te krijgen, die neerstortte op de donkere kant van het maanoppervlak. Na een deel ervan terug naar de aarde te hebben gesleept tijdens een reeks missies, hebben de VS nu de sleutel in handen om een ​​volledige Decepticon-invasie te ontgrendelen.

Ondertussen heeft de onwaarschijnlijke held Sam Witwicky (LaBeouf) een nieuwe vriendin, Carly (Rosie Huntington-Whiteley). Er wordt nauwelijks uitgelegd waar Sam's vorige vriendin, Mikaela, heen ging, en het is al vroeg duidelijk geworden dat Carly hier om twee redenen is: om er mooi uit te zien in dramatische scènes, en om te schreeuwen en angstig te kijken tijdens actiescènes.

Na een dringende pre-credits-reeks die samenzweringstheorieën, twee dubieuze Amerikaanse presidenten en slapende robots bevat, Donker van de maan dan kust je voor wat voelt als een eeuwigheid.

Er zijn enkele zwakke pogingen tot komedie, waarvan er één verfoeilijk homofoob is. John Turturro herneemt zijn rol als Simmons zonder duidelijke reden, samen met verschillende andere fatsoenlijke acteurs in dunne delen. Frances McDormand voegt zich bij de cast als de Amerikaanse minister van Defensie, terwijl John Malkovich verschijnt als een permanent gebruinde zakenman die in een van de meer bizarre scènes van de film Bumblebee uitdaagt tot een kungfu-gevecht.

Het sleept allemaal veel te lang aan, en toen de film voorbij het uur tikte, begon mijn aandacht af te dwalen.

Het helpt niet dat het personage van Sam een ​​luidruchtig, agressief en over het algemeen onaangenaam personage is. Het is de bedoeling dat we ons zorgen maken of hij al dan niet een einde zal maken aan zijn drie maanden durende periode van werkloosheid. Het is de bedoeling dat we ons zorgen maken over zijn relatie met Carly, die de aandacht trok van de rijke autoverzamelaar en baas Dylan. Het probleem is dat we dat niet doen. We willen gewoon gigantische buitenaardse robots zien binnenvallen en dan veel dingen in slow motion laten ontploffen.

Er is al veel gezegd over de verdiensten (of anderszins) van het acteerwerk van Rosie Huntington-Whiteley. Een voormalig lingeriemodel, het is eerlijk om te zeggen dat ze geen Oscar gaat winnen voor haar optreden in Donker van de maan, maar het is ook niet de onbeholpen ramp die sommigen hadden voorspeld na de eerste fragmenten van beeldmateriaal die een paar weken geleden online verschenen.

Huntingdon-Whitely is geen natuurlijke actrice, maar Donker van de maan lijkt sowieso geen tijd te hebben voor genuanceerd acteren. Het optreden van Malkovich is door en door bizar. Stripacteur Ken Jeong, wiens verschijning gelukkig kort is, is nog erger. Patrick Dempsey en een terugkerende Tyrese Gibson zijn standaard militaire helden. En dan is er Alan Tudyk, wiens karakter Nederlands wordt genoemd maar Oostenrijks of Duits lijkt te zijn.

En dan, net wanneer alles verloren lijkt voor Donker van de maan, dingen beginnen op te blazen. Gigantische Decepticon-oorlogsmachines beginnen steden te verwoesten, en alleen Optimus Prime en zijn mede-Autobots kunnen voorkomen dat ze totale controle krijgen.

De integratie van live-action beelden en CG is hier werkelijk verbluffend, en zelfs het gebruik van 3D is, durf ik het te zeggen, buitengewoon effectief. Vooral één uitgebreid decor, met gigantische robottentakels, een vallende wolkenkrabber en veel ongelukkige mensen, is opmerkelijk.

Michael Bay is misschien niet in staat om een ​​dramatische of komische scène te regisseren om zijn leven te redden (hij is veel te rusteloos om zijn camera zelfs maar een paar seconden stil te houden), maar hij heeft echt geleerd hoe hij een gevecht tussen grote metalen krijgers moet organiseren. Geleerd van de misselijkmakende wankele camera van de eerste Transformatoren , Donker van de maan bevat een aantal echt vrij goede momenten van onwaarschijnlijke gevechten, met het soort verminkingen en onthoofdingen die je zou verwachten in een Japanse chanbara-film.

Donker van de maan , dan, is een film van twee helften, de eerste twee sterren waard vanwege zijn zee van tweedimensionale karakters en saaie verhalen, de tweede drie waard vanwege de bijna onophoudelijke, barokke actie.

Natuurlijk, als je niet geïnteresseerd bent in grote vechtrobots en een film wilt over mensen waar je echt om geeft, dan zul je D natuurlijk niet leuk vinden. ark van de maan, maar nogmaals, dat wist je vast al.

Precies waarom Bay ons zo lang vasthoudt voordat we eindelijk de explosies veroorzaken, is, zoals ik al zei aan het begin van deze recensie, raadselachtig. Maar het is eerlijk om te zeggen dat, wanneer ze aankomen, je geduld zal worden beloond. Als het personage van Brian Cox in de film Aanpassing merkte ooit op: “De laatste act maakt een film. Wow ze op het einde, en je hebt een hit.”

Bay's heeft effectief twee films in één gemaakt met Donker van de maan , maar hij had tenminste het gevoel om het fatsoenlijke deel als laatste te plaatsen, en het is die duizelingwekkende tweede helft die de verveling van de eerste zo ongeveer de moeite waard maakt.